Samen kokkerellen

Kinderen vinden kokkerellen leuk. Door samen met kinderen te koken en bakken, leren ze wat er allemaal in hun eten en snoepgoed zit.

 Hieronder vind je recepten voor lekkere en gezonde gerechten en tussendoortjes.

Mueslireepjes

Bij een sportieve activiteit hoort een gezond tussendoortje. Hier een recept voor +/- 10 stuks waarin alleen natuurlijke suikers van vruchten  voorkomen.

Ingrediënten

  • 3 rijpe bananen
  • 1 kopje havermout
  • half kopje pompoen- en/of zonnebloempitten
  • half kopje gedroogd fruit (rozijnen of pruimen)
  • of een kopje studentenhaver als alternatief
  • ½ theelepel kaneel plus snufje zout

Klaarmaken

  • verwarm de oven voor op 190 oC.
  • leg een vel bakpapier op de bakplaat.
  • prak de bananen met een vork tot het ‘vloeibaar’ is en voeg de kaneel en het zout toe.
  • hak de havermout met de pitjes en fruit zo fijn mogelijk en voeg dit bij het bananenmengsel.
  • giet het op het bakblik en bak ongeveer 30 minuten.
  • In reepjes snijden als het baksel is afgekoeld.

Popcorn
Zelfgemaakte popcorn is veel minder ongezond dan een zak chips. Sterker nog: popcorn is relatief gezond, vooral als je er geen bakken suiker of zout bij gooit.
Ingrediënten voor 5 porties:

  • 4 kopjes pofmais
  • 2 theelepels plantaardige olie (kokosolie of zonnebloemolie)

Bereiding:

  • Verhit een pan met dikke bodem met een flinterdun laagje olie op middelhoog tot hoog vuur. Doe een test met één maiskorrel. Als de maiskorrel hard ronddraaien in de pan of meteen poft, is de temperatuur uitstekend! Als de olie begint te roken en te walmen is de olie te heet.
  • Pof steeds kleine porties en nooit meer dan er op de bodem van de pan passen.
  • Een maiskorrel wordt 8 x zo groot als hij wordt gepoft, dus neemt hij veel ruimte in.
  • Doe de maiskorrels in de pan als de olie heet genoeg is en doe er direct een deksel op.
  • Wacht tot het rustig wordt en je niet veel mais meer hoort poffen. Wacht niet tot je geen geplof meer hoort, want dan verbrandt de popcorn die al klaar is.
  • Doe de gepofte mais in een schaal en meng dit met bijvoorbeeld Parmezaanse kaas, olijfolie, chilipeper, paprikapoeder, knoflookpoeder of zout.

(Bron: www.salusi.nl)